logo

CFP

Call for papers

Nostalgia / La nostalgie

Call for Papers / Appel à contributions, Transverse journal

Centre for Comparative Literature, University of Toronto

Issue 18 / Numéro 18

Submit now


  • Nostalgia – CFP

     

    In an essay for The New Yorker entitled “The True Meaning of Nostalgia,” Michael Chabon writes: “Nostalgia is a valid, honorable, ancient human emotion, so nuanced that its sub-variants have names in other languages—German’s sehnsucht, Portuguese’s saudade—that are generally held to be untranslatable… The nostalgia that I write about, that I study, that I feel, is the ache that arises from the consciousness of lost connection.”1 If nostalgia is the awareness of a lost connection, could we conceive of a misplaced nostalgia? Is nostalgia always associated with the past, with memorable or pleasant moments? Can we be nostalgic for a lost ideal? In what ways does the nostalgic feeling arouse a utopia or dystopia? How is nostalgia influenced by the notion of historical progress? Sometimes associated with a certain melancholic comportment, how is nostalgia otherwise portrayed in music, film, media, pop-culture, fashion, and other expressive mediums?

    Interpretations of nostalgia have not moved through history in a clear linear fashion because, as contradicting as it may seem, nostalgia can be nostalgic. As noticed in Chabon’s quote, nostalgia inevitably circles back to its roots only to unfurl onwards to a new unknown space. Evidently, there is a panoply of topics surrounding nostalgia with intersections as diverse as the historical, the philosophical, the psychological, the theoretical, and the creative.

    For its 18th issue, TRANSverse welcomes submissions from all disciplines, academic and creative artworks, including, but not limited to, the following topics:

    • The intersection between politics and nostalgia
    • Individual vs collective nostalgia
    • Nostalgia for an ideal, homeland, & freedom
    • Nostalgia from a contemporary vs historical perspective
    • Homeland, exile, & immigration
    • Time, memory, & imagined past

     

    The submission deadline is Monday, December 10th 2018. Prose submissions should be a maximum of 5,000 words, double-spaced, in MLA style. Included in a one Word document should also be the author’s bio of approximately 50 words, a brief abstract of approximately 250 words, and keywords. A maximum of 3 poetic works should be submitted on separate pages in the same document. For specifications on how to submit a visual piece, contact transversejournal@gmail.com or refer to www.transversejournal.org/cfp/. We also receive reviews for online publication on an ongoing basis. All submissions should be sent through our website: http://www.transversejournal.org/submission/.

    1 Chabon, Michael. “The True Meaning of Nostalgia,” in The New Yorker, March 25, 2017, https://www.newyorker.com/books/page-turner/the-true-meaning-of-nostalgia.

  • La nostalgie – Appel à contributions

    Dans un essai intitulé « Le vrai sens de la nostalgie » dans The New Yorker, Michael Chabon écrit : « La nostalgie est une émotion humaine valable, honorable et ancienne, si nuancée que ses sous-variantes ont leurs propres noms dans d’autres langues — sehnsucht en allemand, saudade en portugais — que l’on croit généralement intraduisibles… La nostalgie qui revient dans mes écrits, celle que j’étudie, que je ressens, est la douleur qui provient de la conscience d’une connexion perdue. » 1 Si la nostalgie émerge du constat d’une connexion perdue, serait-il possible de concevoir une nostalgie déracinée ? La nostalgie est-elle forcément associée au passé, à des moments mémorables ou agréables? Pouvons-nous être nostalgiques d’un idéal perdu? De quelles façons le sentiment nostalgique inspire-t-il l’utopie ou la dystopie? Comment la nostalgie est-elle influencée par la notion de progrès historique? Associée à un certain comportement mélancolique, quelles formes la nostalgie prend-elle dans la musique, le cinéma, les médias, la culture contemporaine, la mode et d’autres modalités d’expression?

    Les diverses interprétations de la nostalgie ne forment pas un parcours historique linéaire car, aussi contradictoire que cela puisse paraître, la nostalgie peut être nostalgique. Comme le souligne Chabon, la nostalgie retourne inévitablement à ses racines pour ensuite se lancer vers un nouvel espace inconnu. De toute évidence, il existe une panoplie de thèmes et de sujets ayant trait à la nostalgie, y compris de nombreuses rencontres avec l’histoire, la philosophie, la psychologie, la théorie, et la création artistique.

    Pour son 18e numéro, TRANSverse accueille les propositions provenant de n’importe quelle discipline. Sont bienvenues les soumissions théoriques, critiques, créatives et/ou artistiques qui aborderont, sans toutefois s’y limiter, les sujets suivants :

    • L’intersection entre la politique et la nostalgie
    • La nostalgie individuelle versus la nostalgie collective
    • La nostalgie d’un idéal, d’une patrie et de la liberté
    • La nostalgie d’un point de vue historique versus contemporain
    • La nostalgie et l’exil; terre natale et immigration
    • Le temps, la mémoire, et le passé imaginé

     

    La date de tombée est le lundi 10 décembre 2018. Les propositions d’articles doivent compter un maximum de 5 000 mots, à double interligne, et suivre les règles de présentation MLA. Prière d’inclure avec votre document Word une courte biographie d’environ 50 mots, un bref résumé de l’article, ainsi qu’une liste de mots-clés. Au maximum, trois œuvres poétiques peuvent être envoyées dans un même document, chacune sur une page séparée. Pour plus d’informations concernant les propositions visuelles, contactez transversejournal@gmail.com ou consultez le www.transversejournal.org/cfp/. Nous acceptons quotidiennement des comptes-rendus critiques pour la version numérique du journal. Veuillez nous envoyer vos textes ou œuvres visuelles par l’entremise de notre site Internet : http://www.transversejournal.org/submission/.

    1 Chabon, Michael. « The True Meaning of Nostalgia, » dans The New Yorker, 25 mars 2017, https://www.newyorker.com/books/page-turner/the-true-meaning-of-nostalgia. (Notre traduction)

  • Visual Submission Specifications

  • The submissions can use any media that can be reproduced and viewed in the web format of the magazine. Photographic and graphic art works or their sequences are limited to 3 distinct pieces submitted electronically in the following formats: tif, gif, jpg. The minimum resolution required is 300dpi, the maximum size of the submissions 6’’ x 8’’.

    Please note: Visual art pieces or submissions containing audio components and/or moving images will only appear online, with mention in the print.

    Please send visual submissions as separate files, as well as a short description including submission titles, the year of their production, and your biography of fewer than 50 words in one document to transversejournal@gmail.com.